-->

İzleyiciler

Türk'ün Yerli Otomobil İle İmtihanı

Yerli Otomobil Türkiye Cumhuriyet'i kurulduğu ilk andan itibaren hep bir hayaldi. Gerek özel sektör,gerek devlet eliyle birçok kez yerli otomobil üretimi  girişiminde bulunuldu. Bunlardan birçoğu başarısız oldu.

Cumhuriyet'in ilk yıllarından bu yana uğraşılmasına rağmen hala tamamen yerli ve gelişmiş bir otomobilimiz bulunmamakta. Peki geçmişte yerli otomobil ile ilgili nasıl girişimlerde bulunuldu nasıl sonuçlar alındı.
İlk olarak genç Cumhuriyetin ilk yıllarında kuruldu otomotiv fabrikası. 1929 yılında İstanbul Tophane rıhtımında Ford'un montaj fabrikası kuruldu. Ancak büyük buhran nedeniyle fabrika çok az üretimden sonra kapanmak zorunda kaldı.
Bir sonraki girişim 1952 yılında oldu. Tuzla'da Jeep montaj fabrikası kuruldu ama  bir süre sonra askeriyeye devredilen fabrika 2006 yılında kapatıldı.

Daha sonra 1955 yılında Türkiye Otomotiv Endüstrisi "zafer"isimli bir kamyon üretmek için ingiliz Triumph şirketi ile anlaştı. Fakat bu proje de hayata geçirilemedi.
1961 yılında Cemal Gürsel Ulaştırma Bakanlığından araba yapmasını istedi. Ulaştırma Bakanlığı'da hemen Eskişehir'de çalışmalara başladı. Arabanın Cumhuriyet bayramına yetişmesi gerekiyordu. Bu sebeple tam 135 günde bir araba tasarlandı ve üretildi.  Böylelikle Devrim Arabaları çalışır durumdaydı. Cemal Gürsel o arabalara binip Anıtkabir'e gidecekti. 1. Arabaya bindi ancak 100 metre sonra araba durdu. Araba' nın benzini bitmişti. Cemal Gürsel diğer arabaya bindirildi ancak çok sinirlenmişti. Bu projeye de güven azalmıştı. Böylece bir seri üretim hayali daha  sona erdi.
Ve 1966 yılında Vehbi Koç'un girişimiyle ilk yerli otomobilimiz olan Anadol üretildi. İngiliz Rellant firması ile işbirliği  yapıldı. Motor ve şanzımanı Ford'tan alındı ve ilk Anadol üretildi.  Anadol 1991 yılına kadar üretildi.

Ardından otomotiv dünyasında  büyük bir girişim olmadı. Ancak 2011 yılında Recep Tayyip Erdoğan'ın "Yerli otomobil yapacak babayiğitler aranıyor."  demesiyle beraber tekrat gündeme geldi ve 2 Kasım 2017 Yerli otomobili yapacak şirketleri yine kendisi açıkladı. Konsorsiyumda Anadolu Grubu, BMC, KARSAN,Turkcell, Zorlu bulunuyor. Tabi TOBB Ve Ulaştırma Bakanlığı da destekliyor. Bu 5 şirket birleşecek ve bir şirket oluşturacaklar . Şirketin CEO 'su otomobil alanında dünya çapında ses getirmiş bir Türk olacak. Tasarım'ın 2019'da bitmesi arabanın 2021'de banttan inmesi bekleniyor.
Fabrika'nın nereye kurulacağı ile ilgili ise tam bir yarış var. Her ilin belediye başkanı doğal olarak kendi şehrine kurulmasını istiyor. Bölgeler arası ekonomik dengeyi eşitlemek için Diyarbakır'a kurulmasını isteyen var. "Bursa'da bir otomobil kültürü var" diyen var. Dönüm dönüm arazisi hazır diyen de var. Ancak bir gerçek var ki heyecan yaratmış bir proje.

Disqus Comments